اختلال اضطراب فراگیر GAD فاطمه بناکار

اختلال اضطراب فراگیر GAD

نویسنده: فاطمه بناکار

نویسنده: فاطمه بناکار

روانشناس در شیراز و مدرس مهارتهای زندگی

اختلال اضطراب فراگیر GAD

نویسنده: فاطمه بناکار

نویسنده: فاطمه بناکار

روانشناس در شیراز و مدرس مهارتهای زندگی

فهرست محتوا

اختلال اضطراب فراگیر GAD

 

اختلال اضطراب فراگیر GAD چیست ؟  GAD یک وضعیت طولانی مدت است که باعث می شود به جای یک رویداد خاص، نسبت به طیف گسترده ای از موقعیت ها و مسائل احساس اضطراب کنید.

افراد مبتلا به GAD اغلب روزها مضطرب هستند و اغلب تلاش می کنند تا آخرین باری را که احساس آرامش کردند را به یاد بیاورند.

به محض برطرف شدن 1 فکر مضطرب، ممکن است دیگری در مورد موضوع دیگری ظاهر شود.

 

علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

GAD می تواند هر دو علائم روانی (روانی) و جسمی ایجاد کند.

این موارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس بی قراری یا نگرانی

مشکل در تمرکز یا خوابیدن

سرگیجه  یا تپش قلب

چه زمانی برای اضطراب کمک بگیرید

اگرچه احساس اضطراب در زمان‌های خاص کاملاً طبیعی است، اما اگر اضطراب بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد یا باعث ناراحتی شما می‌شود به پزشک عمومی مراجعه کنید.

پزشک عمومی شما در مورد علائم و نگرانی ها، ترس ها و احساسات شما می پرسد تا بفهمد آیا ممکن است به GAD مبتلا باشید یا خیر.

دلایل اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

علت دقیق GAD به طور کامل شناخته نشده است، اگرچه به احتمال زیاد ترکیبی از چندین عامل در آن نقش دارند.

تحقیقات نشان داده است که این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ژن هایی که از والدین خود به ارث می برید

داشتن سابقه تجربیات استرس زا یا آسیب زا، مانند خشونت خانگی، کودک آزاری یا قلدری

داشتن یک وضعیت سلامتی طولانی مدت دردناک، مانند آرتریت

داشتن سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل

اما بسیاری از افراد بدون هیچ دلیلی به GAD مبتلا می شوند.

 

چه کسی تحت تاثیراختلال اضطراب فراگیر (GAD) قرار گرفته است

GAD یک بیماری شایع است.

زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند و این بیماری در افراد 35 تا 55 ساله شایع تر است.

 

چگونه اختلال اضطراب فراگیر (GAD) درمان می شود

GAD می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره شما داشته باشد، اما چندین روش درمانی مختلف در دسترس هستند که می توانند علائم شما را کاهش دهند.

 

این شامل:

گفتار درمانی – می توانید درمان های گفتاری مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) را در NHS دریافت کنید. شما نیازی به ارجاع از یک پزشک عمومی ندارید و می توانید خود را برای خدمات گفتار درمانی در منطقه خود معرفی کنید.

داروها – مانند نوعی از داروهای ضد افسردگی به نام  مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که حتما باید توسط روانپزشک تجویز گردد.

با درمان، بسیاری از افراد می توانند سطح اضطراب خود را کنترل کنند. اما برخی از درمان ها ممکن است نیاز به ادامه طولانی مدت داشته باشند و ممکن است دوره هایی وجود داشته باشد که علائم شما بدتر شود.

 

کمک به افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید خودتان برای کمک به کاهش اضطراب خود انجام دهید، مانند:

  • رفتن به دوره خودیاری
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • مراقب سلامت جسمانی خود باشید.

تست اضطراب بک

منبع